Jednym ze sposobów wyznaczania
poziomic jest interpolacja. Przy tej metodzie do wyrysowania orientacyjnego
układu izohips wystarczy mieć podane wysokości nad poziom morza kilku bądź
kilkunastu punktów odniesienia najlepiej rozsianych po całej przestrzeni
objętej analizą. Na ich podstawie możemy wówczas nie tylko rozpoznać pojedyncze
formy terenu, ale również z dużym
stopniem prawdopodobieństwa określić charakter rzeźby całego obszaru badań.
Aby lepiej zrozumieć sposób
rysowania izarytm (zatem i poziomic), przyjrzymy się prostemu przykładowi (ryc. 1). Na rysunku widnieje
11 punktów (A-K) opisanych liczbami. Załóżmy że są to wyniki pomiarów
wysokościowych w m n.p.m. w 11 wybranych miejscach na powierzchni ziemi (ryc. 15a). Najbliżej względem siebie punkty odniesienia
łączymy liniami prostymi tak, aby powstała sieć trójkątów (ryc. 15b).
Ażeby otrzymać izohipsę 250, trzeba wyznaczyć na
wyrysowanych uprzednio odcinkach tę właśnie wartość. W tym celu przeprowadzamy
interpolację. Na czym ona polega?
Należy zauważyć, że metoda interpolacji jest już trudniejszą formą pracy z poziomicą, wymagającą od ucznia dużo bardziej skomplikowanych zdolności matematycznych, dlatego też jej wprowadzenie proponuje w szkole ponadgimnazjalnej, w wyjątkowych przypadkach w 3 klasie gimnazjalnej.
W załączeniu trzy ćwiczenia. Przed zaproponowaniem ich swoim uczniom warto najpierw rozwiązać je samodzielnie, a nie zawsze jest to takie łatwe…
Interpolacja – znajdowanie przybliżonych wartości funkcji w
przedziale, jeśli znane są jej wartości na końcach tego przedziału.
Spójrzmy na ryc. 15c. Wyrysowane proste dzielimy na tyle równych części ile
wynosi różnica pomiędzy wartościami przypisanymi skrajnym punktom tegoż odcinka
(np.: „odcinek B-D” dzielimy na 7 równych części: 254 – 247 = 7; „odcinek D-E”
dzielimy na 8 równych części: 254 – 246 = 8; „odcinek E-G” na 7 równych części;
„odcinek G-H” na 5 równych części, itd.), a następnie zaznaczamy na nich
szukaną wartość. Przypomnijmy, wynosi ona 250 m n.p.m. Uwaga, zbędne jest
dzielenie odcinków takich jak: „D-G”, „G-I”, czy „B-E”, gdyż pomiędzy nimi
brakuje poszukiwanej wartości, prawda? Wreszcie wyznaczone punkty łączymy linią
krzywą i otrzymujemy izohipsę 250 m n.p.m. (ryc. 15d). Postępując podobnie wyznaczyć możemy kolejne izohipsy,
np. co dwa metry: 244, 246, 248 oraz 252. W celu uzyskania większej
przejrzystości otrzymanego rysunku, otrzymane powierzchnie pomiędzy
sąsiadującymi poziomicami można zaopatrzyć w barwę. Należy zauważyć, że metoda interpolacji jest już trudniejszą formą pracy z poziomicą, wymagającą od ucznia dużo bardziej skomplikowanych zdolności matematycznych, dlatego też jej wprowadzenie proponuje w szkole ponadgimnazjalnej, w wyjątkowych przypadkach w 3 klasie gimnazjalnej.
W załączeniu trzy ćwiczenia. Przed zaproponowaniem ich swoim uczniom warto najpierw rozwiązać je samodzielnie, a nie zawsze jest to takie łatwe…
Witam, czy dysponuje Pan większą ilością podobnych, lub łatwiejszych, ćwiczeń? Chciałbym wciągać w to starszą córkę (ma 8 lat, takie małe rysunki już rozumie i chciałaby ćwiczyć), ale w sieci nie mogę znaleźć prostych zadań z samymi pikietami :)
OdpowiedzUsuń