Etapy wprowadzania i kształtowania pojęcia poziomicy:
I.
w terenie:
1. obserwacja (wyróżnienie i nazwanie form terenu)
- forma wypukła (obserwacja pagórka)
- forma wklęsła (obserwacja doliny, kotliny, niecki)
- charakter stoku / zbocza (łagodne, strome)
2. pomiar
-
pomiar wysokości względnej
-
odczyt wysokości bezwzględnej (potrzebny GPS - dostępny chociażby w komórce)
-
odczytywanie wysokości bezwzględnej z mapy
topograficznej
3. wyznaczanie / kreślenie poziomic (usypywanie poziomic,
otaśmowanie pagórka)
4. kreślenie schematycznego profilu terenu
5. szkicowanie widoków panoramicznych
II.
w sali lekcyjnej:
- wyznaczanie poziomu na różnych przedmiotach (ściana, szafa, biurko)
- ćwiczenia z modelem pagórka (z gliny, ciastoliny, plasteliny, plastiku)
- ćwiczenia z rysunkiem poziomicowym:
a)
odczytywanie wysokości bezwzględnych oraz obliczanie
wysokości względnych
b)
rozpoznawanie form terenu na podstawie układu poziomic
c)
rysowanie z wyobraźni planów poziomicowych różnych form
terenu
d)
kreślenie poziomic na podstawie interpolacji
4. „zatapianka” z wykorzystaniem map poziomicowych i
hipsometrycznych
5. kreślenie profilów hipsometrycznych
6. charakterystyka rzeźby terenu na podstawie: map poziomicowych, hipsometrycznych, topograficznych, turystycznych, poprzedzona:
6. charakterystyka rzeźby terenu na podstawie: map poziomicowych, hipsometrycznych, topograficznych, turystycznych, poprzedzona:
a)
określaniem kierunku spadku i przebiegu dolin
b)
wyznaczaniem działów wodnych
c)
opisem terenu wzdłuż wyznaczonej linii
d)
wyznaczaniem obszarów niewidocznych z ustalonego punktu
mapy
7.
szkicowanie panoram na podstawie rysunku poziomicowego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz