piątek, 7 grudnia 2012

3.2. Poziomica w metodyce nauczania-uczenia się - praktyka


Etapy wprowadzania i kształtowania pojęcia poziomicy:


comentar.gif

I.       w terenie:
1.   obserwacja (wyróżnienie i nazwanie form terenu)
forma wypukła (obserwacja pagórka)
- forma wklęsła (obserwacja doliny, kotliny, niecki)
- charakter stoku / zbocza (łagodne, strome)
2.   pomiar
-    pomiar wysokości względnej
-    odczyt wysokości bezwzględnej (potrzebny GPS - dostępny chociażby w komórce)
-    odczytywanie wysokości bezwzględnej z mapy topograficznej
3.   wyznaczanie / kreślenie poziomic (usypywanie poziomic, otaśmowanie pagórka)
4.   kreślenie schematycznego profilu terenu
5.   szkicowanie widoków panoramicznych

II.     w sali lekcyjnej:
  1. wyznaczanie poziomu na różnych przedmiotach (ściana, szafa, biurko)
  2. ćwiczenia z modelem pagórka (z gliny, ciastoliny, plasteliny, plastiku)
  3. ćwiczenia z rysunkiem poziomicowym:
a)      odczytywanie wysokości bezwzględnych oraz obliczanie wysokości względnych
b)      rozpoznawanie form terenu na podstawie układu poziomic
c)      rysowanie z wyobraźni planów poziomicowych różnych form terenu
d)     kreślenie poziomic na podstawie interpolacji
4.   „zatapianka” z wykorzystaniem map poziomicowych i hipsometrycznych
5.   kreślenie profilów hipsometrycznych
6. charakterystyka rzeźby terenu na podstawie: map poziomicowych, hipsometrycznych, topograficznych, turystycznych, poprzedzona:
a)      określaniem kierunku spadku i przebiegu dolin
b)      wyznaczaniem działów wodnych
c)      opisem terenu wzdłuż wyznaczonej linii
d)     wyznaczaniem obszarów niewidocznych z ustalonego punktu mapy
7.   szkicowanie panoram na podstawie rysunku poziomicowego


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz