piątek, 7 grudnia 2012

"Zatapianki"



Ciekawym zabiegiem dydaktycznym przybliżającym ucznia do problematyki poziomicy są tzw. zatapianki. Po zaznajomieniu się z podstawowymi właściwościami poziomicy, możemy stopniowo wkroczyć na teren map hipsometrycznych znajdujących się w naszych atlasach. I właśnie temu służy „zalewanie” mapy, bądź jak kto woli „podtapianie” obszarów przedstawianych na mapie (oczywiście w wyobraźni ucznia). A oto propozycje zadań, które wymagają stosunkowo prostych zabiegów czytania i przetwarzania treści wyrażonych za pomocą poziomicy.  Zauważmy, że większość z nich można zastosować już na lekcjach przyrody.


Do mapy hipsometrycznej Polski:
-    Wyobraź sobie, że poziom morza podnosi się w krótkim czasie o 1000 m. Uszereguj podane miasta według kolejności ich zalewania: Lublin, Warszawa, Zakopane, Kielce, Szczecin.
-    Jak wyglądałby obszar Polski, gdyby poziom morza podniósł się o 300 m? Które krainy geograficzne zniknęłyby pod wodą? Która kraina byłaby największą wyspą?
-    O ile musi podnieść się poziom morza, by zatopić całe Pojezierze Pomorskie?
-    Opisz, jak wyglądałyby G. Świętokrzyskie, gdyby poziom morza podniósł się o 500 m.
-    Wiedząc, że poziom morza podnosi się o 3 m w ciągu roku oblicz, po ilu latach zatopione zostanie całe Roztocze w granicach naszego kraju.
-    Jaką różnicę wysokości pokonujesz płynąc Wisłą z Gdańska do Tarnobrzega?
-    O ile musi podnieść się poziom morza, aby Tarnów stał się portem morskim?
-    O ile musi podnieść się poziom morza, aby Kotlina Sandomierska stała się zatoką Morza Bałtyckiego?
-    Do jakiej wysokości n.p.m. należy zalać teren naszego kraju, aby zostały tylko młode góry?

Do map hipsometrycznych kontynentów:
-    Jak zmieni się wielkość i układ krain geograficznych Europy, gdy poziom morza podniesie się o 200 m?
-    Przez które kraje będzie płynął Dunaj, gdy morze podniesie się o 200 m?
-    Do jakiej wysokości n.p.m. należy zalać Afrykę, by zniknęła jej budowa kotlinowa?
-    Do jakiej wysokości n.p.m. należy zalać Amerykę N i S, aby zostały tylko młode góry?
-    W której części Azji powstaną wybrzeża klifowe, a w której riasowe, gdy poziom morza podniesie się o 200 m?
-    Do jakiej wysokości powinien podnieść się poziom morza, aby kontynent Ameryki Południowej stał się wyspą?
-    Które wybrzeże Australii – wschodnie, czy zachodnie – będzie silniej rozczłonkowane, gdy poziom morza podniesie się o 500 m?

Ilustracja znaleziona w sieci...

Interesującą propozycję metodyczną dotyczącą "zatapianek" (mapy z podtapianymi co: 50, 100, 200, 300, 500 i 1000 m obszarami naszego kraju! + ciekawe zadania dydaktyczne!) znajdziemy w czasopiśmie Geografia w Szkole... Oto i namiar: 
Chałubińska A., 1964: Ukształtowanie powierzchni Polski w świetle map zatapiań. Geografia w Szkole Nr 5 (92), PZWSz, Warszawa, ss. 212-222.


może jeszcze filmik...



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz