Ciekawym zabiegiem dydaktycznym przybliżającym ucznia do problematyki
poziomicy są tzw. zatapianki. Po
zaznajomieniu się z podstawowymi właściwościami poziomicy, możemy stopniowo
wkroczyć na teren map hipsometrycznych znajdujących się w naszych atlasach. I
właśnie temu służy „zalewanie” mapy, bądź jak kto woli „podtapianie” obszarów
przedstawianych na mapie (oczywiście w wyobraźni ucznia). A oto propozycje
zadań, które wymagają stosunkowo prostych zabiegów czytania i przetwarzania
treści wyrażonych za pomocą poziomicy.
Zauważmy, że większość z nich można zastosować już na lekcjach przyrody.
Do
mapy hipsometrycznej Polski:
- Wyobraź sobie, że poziom morza podnosi się w
krótkim czasie o 1000 m. Uszereguj podane miasta według kolejności ich
zalewania: Lublin, Warszawa, Zakopane, Kielce, Szczecin.
- Jak wyglądałby obszar Polski, gdyby poziom
morza podniósł się o 300 m? Które krainy geograficzne zniknęłyby pod wodą?
Która kraina byłaby największą wyspą?
- O ile musi podnieść się poziom morza, by
zatopić całe Pojezierze Pomorskie?
- Opisz, jak wyglądałyby G. Świętokrzyskie,
gdyby poziom morza podniósł się o 500 m.
- Wiedząc, że poziom morza podnosi się o 3 m w
ciągu roku oblicz, po ilu latach zatopione zostanie całe Roztocze w granicach
naszego kraju.
- Jaką różnicę wysokości pokonujesz płynąc
Wisłą z Gdańska do Tarnobrzega?
- O ile musi podnieść się poziom morza, aby
Tarnów stał się portem morskim?
- O ile musi podnieść się poziom morza, aby
Kotlina Sandomierska stała się zatoką Morza Bałtyckiego?
- Do jakiej wysokości n.p.m. należy zalać
teren naszego kraju, aby zostały tylko młode góry?
Do
map hipsometrycznych kontynentów:
-
Jak zmieni się wielkość i układ krain
geograficznych Europy, gdy poziom morza podniesie się o 200 m?
-
Przez które kraje będzie płynął Dunaj, gdy
morze podniesie się o 200 m?
-
Do jakiej wysokości n.p.m. należy zalać
Afrykę, by zniknęła jej budowa kotlinowa?
-
Do jakiej wysokości n.p.m. należy zalać
Amerykę N i S, aby zostały tylko młode góry?
-
W której części Azji powstaną wybrzeża
klifowe, a w której riasowe, gdy poziom morza podniesie się o 200 m?
-
Do jakiej wysokości powinien podnieść się
poziom morza, aby kontynent Ameryki Południowej stał się wyspą?
-
Które wybrzeże Australii – wschodnie, czy
zachodnie – będzie silniej rozczłonkowane, gdy poziom morza podniesie się o 500
m?
może jeszcze filmik...
Ilustracja znaleziona w sieci...
Interesującą propozycję metodyczną dotyczącą "zatapianek" (mapy z podtapianymi co: 50, 100, 200, 300, 500 i 1000 m obszarami naszego kraju! + ciekawe zadania dydaktyczne!) znajdziemy w czasopiśmie Geografia w Szkole... Oto i namiar:
Chałubińska A., 1964: Ukształtowanie powierzchni Polski w świetle map zatapiań. Geografia w Szkole Nr 5 (92), PZWSz, Warszawa, ss. 212-222.
może jeszcze filmik...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz