Czytanie i rozumienie mapy
poziomicowej przedstawiającej ukształtowanie powierzchni powinno być
poprzedzone obserwacjami i pomiarami w terenie. Na lekcjach przyrody przygodę z
ukształtowaniem powierzchni rozpoczynamy od najbardziej charakterystycznych
form terenu występujących w najbliższym otoczeniu szkoły. Celem
obserwacji tych form terenu jest scharakteryzowanie ich wyglądu, obliczenie
wysokości względnej i bezwzględnej, określenie nachylenia stoku pagórka,
względnie zbocza doliny. Punktem wyjścia do tych rozważań jest wykonanie
pomiaru wysokości pagórka. Przed przystąpieniem do wyżej wspomnianych czynności
dobrze jest poświęcić odrobinę czasu na przypomnienie dzieciom informacji o
głównych i pośrednich kierunkach geograficznych oraz sposobach ich wyznaczania
w terenie. Warto także zasygnalizować, że poszczególne formy powierzchni ziemi
mogą przyjąć formę: względnie równą, wklęsłą, bądź wypukłą.
Początkową fazę obserwacji pagórka (umówmy się, że w
naszych rozważaniach teoretycznych będzie to pagórek) należy prowadzić z pewnej
odległości, aby uczniowie mogli ocenić jego kształt. Jeżeli pagórek jest
niewielki i cechuje się stokami o różnym stopniu nachylenia, to możemy go
obejść dookoła, aby lepiej zorientować się w jego wielkości i kształcie. Teraz
jest odpowiedni czas na wyróżnienie charakterystycznych dla tej formy terenu
elementów, tj. podnóża, stoku oraz wierzchołka (szczytu). Następnie pozwalamy
dzieciom wejść (w praktyce będzie to wbiegnięcie) na wierzchołek pagórka. Do
tego celu wybierzmy stok możliwie najbardziej stromy, aby uczniowie mogli się
przekonać, że wejście wymaga dużego wysiłku. Na szczycie uczniowie stwierdzają,
że mogą teraz zobaczyć znacznie większą część okolicy, oraz że ze szczytu
wszystkie ścieżki prowadzą w dół. Schodzimy zatem na dół, tym razem stokiem
najbardziej łagodnym. To właśnie on posłuży nam do pomiaru wysokości względnej.
Ryc. 11. Szkolny niwelator składa się
z
pionowej listwy zakończonej ostrzem
i kółkiem oporowym, połączonej z nią
obrotowo
w kształt litery -T- listwy poziomej
z celownikami i pionu.
|
W
przeszłości do pomiaru wysokości względnej stosowano klizymetr w postaci
U-kształtnej rurki szklanej częściowo wypełnionej wodą. W przypadku tak
prowadzonych pomiarów wysokość ucznia od stóp do oczu unaocznić miała m.in.
wysokość cięcia poziomicowego.
Poniżej zamieszczono bardziej rozbudowaną formę tego
ćwiczenia. W tym przypadku obok pomiaru wysokości względnej umożliwia ona
wyznaczenie poziomic. Do tego celu za przedmiot obserwacji należy wybrać
pagórek ze stokami w miarę możliwości o zróżnicowanym stopniu nachylenia.
Ćwiczenie przeprowadza się w grupach 2-3 osobowych. Każdą grupę należy
zaopatrzyć w następujący sprzęt: niwelator, taśma miernicza, kompas lub busola
oraz drewniane kołki do utrwalania punktów pomiarowych (po kilka dla każdej
grupy). Wyniki pomiarów każdy z uczniów zapisuje do zaprojektowanej uprzednio
tabeli (patrz: wzór poniżej).
Nr
grupy
|
Kierunek pomiaru
|
Kolejność pomiaru
(co 1 m)
|
Pozioma odległość rzeczywista między punktami pomiarowymi
|
Odległość
w skali
|
Czas przystąpić do pracy. W najwyższym punkcie pagórka
wbijamy kołek. Z tego miejsca wyznaczamy kierunki główne i pośrednie zaczajając
je kołkami u podnóża pagórka. Z reguły niwelację rozpoczynamy od podnóża
pagórka ku jego wierzchołkowi. Ze względów praktycznych lepiej jednak odwrócić
kolejność pracy i rozpocząć ją od wierzchołka. Każda grupa dokonuje pomiarów w
wyznaczonym przez nauczyciela kierunku, schodząc z wierzchołka pagórka i
wbijając kołki w miejscach obniżających się o kolejny 1 m. Kiedy taśmą
połączymy kolejne kołki poszczególnych grup uzyskamy poziomice o wartości: 1 m,
2 m, 3 m, ... poniżej wierzchołka pagórka.
Wykorzystując dotychczasowe wyniki pracy uczniów, możemy wykonać jeszcze
jedno ćwiczenie. Do tego celu uczniowie muszą dokonać pomiaru spoziomowanej
odległości pomiędzy wierzchołkiem a miejscem zajętym przez uprzednio wbity w
stok pagórka kołek. Wymierzoną odległość wpisać należy do tabeli w karcie
pracy. Schodząc niżej, uczniowie wykonują powyższą czynność dokonując pomiaru
tym razem pomiędzy kolejnymi kołkami. I tak do podnóża pagórka. Wreszcie każda
grupa dzieli się swoimi danymi, tak ażeby każdy uczeń miał na swej karcie
roboczej (uprzednio przygotowanej przez nauczyciela) wartości z pomiarów we
wszystkich wymierzonych kierunkach. W oparciu o zebrane dane uczniowie mogą
przystąpić do rysowania planu. W tym celu umieszczają punkty pomiarowe w
odpowiednio dobranej skali, a następnie łącząc je kreślą poziomice. Na
podstawie otrzymanego rysunku poziomicowego uczniowie mogą przystąpić do
konstrukcji profilu. Zaletą tego ostatniego ćwiczenia jest fakt, iż wyniki
pracy autorzy mogą natychmiast skonfrontować z rzeczywistą formą badanego
terenu.
Do
wyznaczenia w terenie poziomic możemy zastosować jeszcze inną metodę,
polegającą na usypywaniu poziomic bądź otaśmowaniu pagórka. W tym celu,
niedaleko pagórka będącego obiektem naszych badań, wyznaczamy punkt bazowy i
ustawiamy w nim niwelator. Z tegoż miejsca celujemy na stok pagórka
przekręcając przyrząd w prawo lub w lewo (ciągle pilnując pionu) i znaczymy
wycelowane kolejno (co 2-3 metry – w zależności od wielkości obserwowanej formy
terenu) punkty palikami. Aby zaangażować jak największą liczbę uczniów, warto
przygotować tyle palików ile jest dzieci w klasie. Następną czynnością jest
„rysowanie” linii wzdłuż kołeczków. Do tego celu możemy wykorzystać piasek,
długi raczej grubszy sznurek bądź taśmę. Uzyskana w ten sposób linia będzie
stanowić poziomicę. Jeżeli czas pozwala, można powyższe czynności powtórzyć z
pozostałych stron pagórka. Otrzymamy wtedy pełny obraz zamkniętej poziomicy,
którą będzie można podziwiać z najwyższego punku obserwowanego pagórka. A to
jest już widok niemalże z lotu ptaka.
Wartą
przynajmniej wspomnienia formą wyznaczania poziomicy w terenie jest zabawa
polegająca na utrzymaniu stałej wysokości n.p.m. przy chodzeniu wzdłuż stoku
pagórka względnie bezpiecznego zbocza doliny. Ćwiczenie to wykonać można w
grupie 3-osobowej. Pierwsze dziecko, używając komend góra lub dół,
ma za zadanie kierowanie za pomocą niwelatora drugim dzieckiem, które z kolei
pozostawia „ślad” trzeciemu dziecku rysującemu już gotową poziomicę.
W niektórych
starszych opracowaniach metodycznych znajdziemy informację, że wprowadzając
pojęcie poziomicy najpierw wyjaśniamy dzieciom przy pomocy modeli a następnie
udajemy się w teren, gdzie wyznaczać będziemy poziomicę. Skąd ta po części
uzasadniona obawa? Powtórzmy – problematyczna kwestia dotyczy wprowadzenia
pojęcia. Otóż kiedy model położymy na równej płaszczyźnie stosunkowo łatwo
wyznaczymy kolejne poziomice, albo poprzez zatapianie modelu, albo przez ich
wyrysowanie na modelu np. za pomocą ołówka opartego na pudełku. Ćwiczenia tego
typu w terenie są trudniejsze ze względu na konieczność znalezienia tzw.
poziomicy wyjściowej. W tym przypadku musimy uczniom przypomnieć, że poziomica
0 na mapach – to uśredniony poziom morza (nie mylić z jego linią
brzegową), a poziomica wyjściowa w naszych badaniach terenowych – to poziomica
obrana umownie. Współcześnie rozwiązać możemy ten problem jeszcze inną drogą,
tj. poprzez odczytanie wysokości bezwzględnej punktów wyjściowych ze stosunkowo
powszechnie dostępnej mapy topograficznej, bądź wykorzystując nadajnik GPS, w
który zaopatrzony jest już niejeden model telefonu komórkowego.
Innym godnym polecenia
ćwiczeniem w terenie jest opis rzeźby terenu. Zazwyczaj wykonujemy go będąc z
uczniami na krótszej bądź dłuższej wycieczce, na podstawie obserwacji
bezpośredniej uzupełnionej o analizę uprzednio zdobytej mapy poziomicowej (topograficznej
bądź turystycznej) obszaru będącego przedmiotem obserwacji. Do tego celu dobrze
jest wybrać miejsce położone najwyżej, np. może to być wzniesienie o
niezalesionych stokach. Pracę proponuję przeprowadzić etapowo:
- Spójrzmy na teren całościowo i określmy uśredniony stopień urozmaicenia jego rzeźby.
- Wskażmy w terenie miejsca najwyżej i najniżej położone dostępne naszej bezpośredniej obserwacji, a następnie ustalmy generalny spadek terenu.
- Skonfrontujmy wyniki naszych spostrzeżeń z treścią mapy. Oczytajmy wysokości nad poziom morza charakterystycznych punktów i obliczmy wysokość względną obszaru naszych badań.
- Na podstawie wartości bezwzględnych określmy czy znajdujemy się na nizinie, wyżynie czy w górach.
- Zestawiając obraz realistyczny z rysunkiem poziomicowym na mapie, wskażmy formy wypukłe oraz formy wklęsłe, a następnie opiszmy ich kształt, np.: wzniesienie kształtem przypominające dwugarbnego wielbłąda, o stokach północnych łagodnych a południowych stromych, przechodzących w głęboko wciętą dolinę rzeczną, najwyższy punk (szczyt wschodni) osiąga 253 m n.p.m., przełęcz łagodna na wysokości 228 m n.p.m.
- Z mapy odczytajmy nazwy opisywanych obiektów orograficznych.
- Spróbujmy ocenić wpływ ukształtowania terenu na działalność człowieka.
- Możemy także określić stopień przekształcenia rzeźby terenu przez działalność człowieka, np. w skutek budowy drogi, rowu melioracyjnego, kamieniołomu lub wału przeciwpowodziowego.
- Na zakończenie możemy spróbować naszkicować panoramę opisywanego terenu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz