piątek, 7 grudnia 2012

Zamiast zakończenia



Wskazówki dla nauczyciela wprowadzającego ucznia
w świat mapy...

comentar.gif

  • Zrób wszystko, aby uczeń nie bał się mapy. Kłopoty z mapą biorą się w dużym stopniu z lęku. Praca z mapą rozpoczyna się od treści typowo matematycznych (skala, siatka kartograficzna, współrzędne geograficzne, poziomica, wysokości: bezwzględna oraz względna). To nie wszystkim łatwo przychodzi.
  • Pok swoim podopiecznym ile zabaw, gier planszowych i komputerowych (chociażby strategicznych) wiąże się z mapą.
  • Pomimo, że mapa jest obrazem przestrzeni geograficznej przedstawionym na płaszczyźnie, to wyraża ona trójwymiarową rzeczywistość. Naucz ucznia widzieć trzeci wymiar mapy.
  • Przetwarzaj mapę na opis słowny oraz na inne formy graficznej prezentacji (w tym: profile, przekroje, panoramy, obrazy trójwymiarowe).
  • ·         Pamiętaj Mapa nie jest obrazem dla oka, ale przede wszystkim dla rozumu. Ucząc dziecko czytania mapy, nie ograniczaj go jedynie do odszukiwania obiektów geograficznych. Naucz go interpretacji treści mapy tak, by mógł wyciągać wnioski przyczynowo-skutkowe oraz dostrzegać zależności między komponentami środowiska geograficznego.
  • Naucz ucznia ożywiać mapę: myślowo zasiedlać ją istotami żywymi i napełniać ruchem właściwym dla przedstawianej na mapie rzeczywistości przyrodniczo-społeczno-gospodarczo-kulturowej.
  • ·         Obcowanie z żywą rzeczywistością geograficzną jest doskonałym miejscem do poznawania elementów topograficznych mapy. Kiedy jesteś w terenie ze swymi uczniami nie zapomnij zabrać ze sobą mapy.
  • wiadom uczniów, jak znajomość mapy może im pomóc w  przyszłości. Pokaż, że turystyka górska, zwiedzanie miasta, korzystanie z map zamieszczonych w atlasach samochodowych oraz w środkach komunikacji miejskiej, oglądanie prognozy pogody i mnóstwo innych sytuacji życiowych wymagać będzie od nich opanowania sztuki czytania mapy.
  • Zachęcaj uczniów do nauki innych przedmiotów, które ułatwią im proces czytania mapy. Tymi przedmiotami są przede wszystkim matematyka i historia. Miej zatem stały kontakt z nauczycielami tych przedmiotów – wskazane jest wiedzieć, które treści są przez nich realizowane.
  • ·         Uczniowie chcą mieć do czynienia z nauczycielem geografii dobrze przygotowanym merytorycznie i metodycznie, posługującym się najnowszymi osiągnięciami technologii informacji. Staraj się zatem ustawicznie dokształcać w tych dziedzinach.

i może  jeszcze jeden cytat...

„Nie dozwólcie nigdy, by uczeń pytany
 

 z geografji patrzył Wam w oczy,
 

okiem niejako pytając i zgadując,

czy odpowiedział dobrze.

Ów wzrok ucznia, zwrócony ku nauczycielowi,

nie do mapy,
 

jest dowodem, że w tej klasie
 

mapa nie była podstawą nauczania.”

E. Romer 1928 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz